Efter ett och ett halvt års totalavstängning är nu Emmabodabanan färdigupprustad. Banan har fått nya helsvetsade spår, ny kontaktledningsanläggning, nya mötesspår och en ny station i Vissefjärda.
Efter ett och ett halvt års totalavstängning är nu Emmabodabanan färdigupprustad. Banan har fått nya helsvetsade spår, ny kontaktledningsanläggning, nya mötesspår och en ny station i Vissefjärda.
Officiell invigning sker den 14 november 2013.
Vad har gjorts?
• Byte till helsvetsat spår på hela sträckan • Fjärrstyrning införs (tågen styrs då från driftledningscentral i Malmö) • Ny kontaktledningsanläggning och nya kontaktledningsstolpar • Nytt signalställverk i Emmaboda • Nytt mötesspår i Gullberna • Upprustning av mötesspår i Spjutsbygd och Holmsjö • Nya plattformar på stationen i Holmsjö • Ny station i Vissefjärda • Hastighetshöjning upp till 200 km/tim på delar av sträckan • Cirka 40 järnvägskorsningar slopas, 12 kvarvarande får förstärkt skydd och 7-8 nya tunnlar/broar byggs • Ny spårförbindelse på bangården i Emmaboda • Ombyggnad på Karlskrona station
Byggarbetena startade oktober 2010. Banan togs ur drift 11 december 2011, då tågtrafiken ersätts med buss. Banan klar att tas i drift igen i juni 2013. Efterarbetet avslutas hösten 2013.
Den första provkörningen på hela sträckan Emmaboda-Karlskrona finns filmad här.
Officiell invigning av Emmabodabanan sker den 14 november 2013.
Källa: Trafikverket